Exposición colectiva
Obra exhibida: Leon Fo
Año:2024
Curaduría: Lorena del Pilar Guerrero
Lugar: Fundación Knaum Knop
Exposición colectiva
Obra exhibida: Vida Desbordante (Mención ex aequo)
Año:2024
Director: arq, Ana Maria Carrio
Lugar: Areatec - Edificio Cassara
La Bienal de Areatec es una forma creativa de vivenciar la interacción entre diferentes materiales, métodos, objetivos, necesidades y experiencias de las áreas mencionadas y a considerar la interacción entre arte y conocimiento, dentro de la cultura. Se viene realizando sostenidamente desde el año 2000.
Exposición Individual
Año:2023
Curador: Julio Sanchez Baroni
Lugar: Vitriol en expansion
Las obras expuestas tienen como hilo conductor la idea arquetípica del guardián, aquellas entidades supraterrenales que protegen individuos, comunidades, lugares u objetos sagrados. En antropología se denominan apotropaicos, son las gárgolas que defienden las catedrales del mal que acecha, los demonios coléricos tibetanos (Dharmapalas) que cuidan la enseñanza de Buda, la mezuzá de los hogares judíos, la Hamsa (o Mano de Fátima) de los judíos y musulmanes.Con una técnica personal de pintura de doble capa de aspecto metalizado Diego Cienfuegos creó una serie de obras -generalmente pareadas- con la figura del Samurái, gárgola, demonio colérico, león Fo, grifo, ángel y otros, con un lenguaje que se mueve entre la abstracción geométrica y la figuración. Los reflejos de las pinturas metalizadas son metáfora de la luz que combate la oscuridad, poniendo en escena la lucha más ancestral entre el día y la noche, el bien y el mal. Un Gran Ángel de cuerpo dorado y alas transparente fue diseñado especialmente para colgar entre las columnas del espacio VITRIOL; el ángel es el protector más popular del cristianismo, a cargo de la seguridad del individuo, y una de las jerarquías angelicales junto con los Arcángeles, Principados, Potestades, Virtudes, Dominaciones, Tronos, Querubines y Serafines.Dada la vecindad de VITRIOL con el Gran Templo de la Masonería, hemos elegido el término GuardaTemplo (oficial de la logia que pone el templo a resguardo de los profanos) para designar la forma arquetípica del centinela atento a espantar las formas del mal y que Diego Cienfuegos ha reinterpretado siguiendo la tradición de algunas de las figuras con una técnica personal y novedosa.
Julio Sanchez Baroni
Individual exhibition
Year: 2023
Curator: Julio Sanchez Baroni
Location: Vitriol en expansion
The works exhibited have as their common thread the archetypal idea of the guardian, those supraterrestrial entities that protect individuals, communities, places or sacred objects. In anthropology they are called apotropaic, they are the gargoyles that defend the cathedrals from the evil that lurks, the angry Tibetan demons (Dharmapalas) that guard the teaching of Buddha, the mezuzah of Jewish homes, the Hamsa (or Hand of Fatima) of the Jews and Muslims. With a personal double-layer painting technique with a metallic appearance, Diego Cienfuegos created a series of works - generally paired - with the figure of the Samurai, gargoyle, angry demon, Fo lion, griffin, angel and others, with a language that It moves between geometric abstraction and figuration. The reflections of the metallic paints are a metaphor for the light that fights the darkness, staging the most ancient struggle between day and night, good and evil. A Great Angel with a golden body and transparent wings was specially designed to hang between the columns of the VITRIOL space; The angel is the most popular protector of Christianity, in charge of the safety of the individual, and one of the angelic hierarchies along with the Archangels, Principalities, Powers, Virtues, Dominations, Thrones, Cherubim and Seraphim. Given the neighborhood of VITRIOL with the Great Temple of Freemasonry, we have chosen the term GuardaTemplo (official of the lodge that protects the temple from the profane) to designate the archetypal form of the sentinel attentive to frightening the forms of evil and that Diego Cienfuegos has reinterpreted following the tradition of some of the figures with a personal and new technique.
Julio Sanchez Baroni
Exposición Colectiva
Obra exhibida: Corazon Sagrado
Año:2023
Curador: Maria Pimentel de Lanusse
Locación: Centro Cultural Recoleta
La XIII Bienal de Arte Sacro Contemporáneo exhibió las 47 obras que resultaron seleccionadas del concurso de artes visuales, en el que se invitó a creadores a reflexionar sobre lo sagrado, como expresión de la trascendencia del hombre hacia lo divino.
El resultado es una gran muestra que reunió casi cincuenta obras de distintas disciplinas como dibujo, escultura, fotografía, pintura, instalaciones, video y arte digital. Estos trabajos reflejan la mirada de diferentes artistas, desde una perspectiva popular, abstracta, mística o enraizada en la tradición regional.
Participaron Arturo Aguiar, Diana Aisenberg, Blas Aparecido, Andrés Arzuaga, Martín Blanc, Amaya Bouquet, Xil Buffone, Juan Ignacio Cabruja, Elías Calo, Javier Carricajo, María Ester Casas, Diego Cienfuegos, Florencia Ciliberti, Carlos Cima, Manuel Coll, Carlos Alberto Conde, Ángela Copello, Sebastián D ́Amen, Maximiliano D ́Ettorre Negri, Richard De Itatí, Claudia Del Río, Zoe Di Rienzo, Nicolás Domínguez Nacif, Mónica Fierro, Miguel Ángel Fretes, Alejandro Gigli, Carlos Ginzburg, María Sol González Alzaga, Leonardo Guardianelli, María Ester Joao, Mirta Kupferminc, Fernando Pedro Loré, Mario Vidal Lozano, Gonzalo Maciel, Carolina Martínez Pedemonte, Silvia Mihanovich, Jorge Miño, Eugenia Noseda, Gilda Picabea, Bernardo Puente Olivera, Lydia Redelico, Juan Rey, Andrés Romero Von Zeschau, Julia Rossetti, Ana Clara Soler, Pablo Ziccarello y FUSEDIM.
El jurado de selección estuvo integrado por Ofelia Manzi, Raúl Flores y Carlos Herrera. Participaron de la convocatoria más de 500 artistas.
Collective exhibition
Work: Sacred Heart
Year: 2023
Curator: Maria Pimentel de Lanusse
Location: Centro Cultural Recoleta
The XIII Biennial of Contemporary Sacred Art exhibited the 47 works that were selected from the visual arts competition, in which creators were invited to reflect on the sacred, as an expression of the transcendence of man towards the divine.
The result is a large exhibition that brought together almost fifty works from different disciplines such as drawing, sculpture, photography, painting, installations, video and digital art. These works reflect the views of different artists, from a popular, abstract, mystical or rooted in regional tradition perspective.
Arturo Aguiar, Diana Aisenberg, Blas Aparecido, Andrés Arzuaga, Martín Blanc, Amaya Bouquet, Xil Buffone, Juan Ignacio Cabruja, Elías Calo, Javier Carricajo, María Ester Casas, Diego Cienfuegos, Florencia Ciliberti, Carlos Cima, Manuel Coll, Carlos Alberto participated. Conde, Ángela Copello, Sebastián D'Amen, Maximiliano D'Ettorre Negri, Richard De Itatí, Claudia Del Río, Zoe Di Rienzo, Nicolás Domínguez Nacif, Mónica Fierro, Miguel Ángel Fretes, Alejandro Gigli, Carlos Ginzburg, María Sol González Alzaga, Leonardo Guardianelli , María Ester Joao, Mirta Kupferminc, Fernando Pedro Loré, Mario Vidal Lozano, Gonzalo Maciel, Carolina Martínez Pedemonte, Silvia Mihanovich, Jorge Miño, Eugenia Noseda, Gilda Picabea, Bernardo Puente Olivera, Lydia Redelico, Juan Rey, Andrés Romero Von Zeschau, Julia Rossetti, Ana Clara Soler, Pablo Ziccarello and FUSEDIM.
The selection jury was made up of Ofelia Manzi, Raúl Flores and Carlos Herrera. More than 500 artists participated in the call.
Collective exhibition
Work: Sacred Heart
Year: 2023
Curator: Maria Pimentel de Lanusse
Location: Centro Cultural Recoleta
The XIII Biennial of Contemporary Sacred Art exhibited the 47 works that were selected from the visual arts competition, in which creators were invited to reflect on the sacred, as an expression of the transcendence of man towards the divine.
The result is a large exhibition that brought together almost fifty works from different disciplines such as drawing, sculpture, photography, painting, installations, video and digital art. These works reflect the views of different artists, from a popular, abstract, mystical or rooted in regional tradition perspective.
Arturo Aguiar, Diana Aisenberg, Blas Aparecido, Andrés Arzuaga, Martín Blanc, Amaya Bouquet, Xil Buffone, Juan Ignacio Cabruja, Elías Calo, Javier Carricajo, María Ester Casas, Diego Cienfuegos, Florencia Ciliberti, Carlos Cima, Manuel Coll, Carlos Alberto participated. Conde, Ángela Copello, Sebastián D'Amen, Maximiliano D'Ettorre Negri, Richard De Itatí, Claudia Del Río, Zoe Di Rienzo, Nicolás Domínguez Nacif, Mónica Fierro, Miguel Ángel Fretes, Alejandro Gigli, Carlos Ginzburg, María Sol González Alzaga, Leonardo Guardianelli , María Ester Joao, Mirta Kupferminc, Fernando Pedro Loré, Mario Vidal Lozano, Gonzalo Maciel, Carolina Martínez Pedemonte, Silvia Mihanovich, Jorge Miño, Eugenia Noseda, Gilda Picabea, Bernardo Puente Olivera, Lydia Redelico, Juan Rey, Andrés Romero Von Zeschau, Julia Rossetti, Ana Clara Soler, Pablo Ziccarello and FUSEDIM.
The selection jury was made up of Ofelia Manzi, Raúl Flores and Carlos Herrera. More than 500 artists participated in the call.